VPS (Servertjenester)

Introduksjon #

Nettsoft VPS – Virtuell Privat Server (v4-2023)

Standard Server Serveren leveres med administrator tilgang og klar til installasjon av programvare, som er kundens /leverandørens ansvar. Nettsoft kan tilby bistand til installasjon og tilpasninger mot vederlag.
  • Windows Server 2019 Datacentre Edition 64bit
  • 4GB RAM / 50GB DISK
  • Server Admin konto med RDP (Desktop tilgang)
  • VPN (SSTP) konto for ekstern tilgang
  • Server maskinvaresertifikat (selvsignert SSL)
  • Server image backup en gang per døgn.
  • Serveropsjoner (tilleggstjenester):
    • Økt serverytelse til 8GB/100GB
    • Ekstra Windows brukerkontoer for RDP/VPN
    • L2TP VPN for MAC/iOS
    • Publisering av tjenester mot offentlig Internett (for blant annet App tilgang)
    • Eget SSL sertifikat
    • Bistand til installasjon og tilpasning av programvare/systemløsning på server*
    • Bistand til installasjon av Windows oppdateringer*
    • Supportavtale med overvåkning og drift
    • Online backup av spesifikke programmer og data
    • Antivirus/cybersikkerhet
Mobil Bredbånds ruter (antall etter behov/per lokasjon)
  • Industriell 4G ruter ferdig tilpasset mot VPS, inkludert Nettsoft overvåkning og support
  • 5GB abonnement fra enten COM4 (Telia dekning) og/eller Unifon (Telenor dekning)
  • Ruter støtter doble SIM-kort for bruk av to operatører.
  • 4 porters LAN switch for tilkobling av lokalt utstyr, som dørterminaler og PC. OBS! Se viktig merknad ved tilkobling av PC-er pkt. 14.
Bruk av lokalt Internett og infrastruktur mot VPS I spesielle tilfeller kan Nettsoft tilby bruk av lokal Internett/infrastruktur for tilkobling mot VPS. Ta kontakt for informasjon. Vi gjør vi oppmerksom på at alt arbeid med tilpasninger og eventuelt fremtidige endringer og feilsøking faktureres etter medgått tid. Vilkår og merknader
  1. Alle priser i tilbud og vilkår er oppgitt eks.mva.
  2. Tjeneste/avtaletid 36 mnd. dersom annet ikke er avtalt. Oppsigelse tidligere belastes med 60% av gjenværende tid/beløp, og mobile ruter(e) må returneres til Nettsoft. Dersom ruter(e) ikke returneres innen én måned etter avsluttet avtale etterfaktureres kunde kr 2000,- per ruter.
  3. Ved avtaleperiodens utløp går avtalen automatisk over på en løpende avtale med 3 måneders oppsigelse, dersom den ikke sies opp 3mnd før avtaleperiodens utløp.
  1. Levert ruter(e) er Nettsoft eiendom, og skal returneres til Nettsoft etter opphør av avtale.
  1. Ved eventuell tilkobling av lokal PC direkte til mobil ruter via LAN/WiFi er det viktig at PC settes opp med funksjonen «Forbruksmålt tilkobling, for å unngå overforbruk av mobil
  1. Mobilt bredbåndsabonnement til rutere faktureres av Nettsoft sammen med abonnement på ruter(e).
  1. Dersom det viser seg at standard 5GB M2M dataabonnement står i fare for å bli overskredet vil Nettsoft øke dette til 8GB og informere kunden om dette da mnd. prisøkning er liten i forhold til eventuell kostnad for overforbruk. Dersom 8GB også virker å bli overskredet vil Nettsoft kontakte kunde for avklaring av situasjonen. Uansett vil en økning av kapasitet ikke være gjeldende før neste måned pga. begrensninger hos leverandør. Prisliste for M2M abonnementer fra COM4 er vedlagt.
  1. Kunde er ansvarlig for mobil ruter ved tyveri eller skade.  Eventuelt arbeid med erstatning av ruter faktureres etter medgått tid.
  1. Sluttkunde står selv ansvarlig for tilgang til serveren herunder tilgang til forhandlere/leverandører av installert programvare.
  2. Nettsoft forutsetter at leverandør/installatør av serverprogramvare og kundeløsning har IT-teknisk kompetanse om Windows installasjoner og nettverk. Bistand og eventuell opplæring ved manglende kompetanse faktureres etter medgått tid.
  3. Windows serveroppdateringer er kundens ansvar, men kan utføres av Nettsoft mot vederlag.
  4. Det er kundens ansvar at programvareoppdateringer og sikkerhetsanbefalinger fra Microsoft samt produsent og leverandør av installert programvare følges.
  5. Det tas sikkerhetskopi/backup av serveren én gang per døgn. Ved eventuelt behov for gjenoppretting som skyldes brukerfeil, faktureres dette arbeidet etter medgått tid. Nettsoft kan tilby spesifisert online sikkerhetskopiering av data som tilleggstjeneste.
  6. Nettsoft forutsetter at brukerutstyr som skal tilkobles ruter og/eller Nettsoft VPS via VPN alltid har oppdatert programvare for sikkerhetsløsninger mot virus og annen skadevare. Kunde har ansvar for at uvedkommende ikke har tilgang til ruter(e). Eventuell feilsøking eller gjenoppretting av data som følge av dette faktureres etter medgått tid. Nettsoft kan tilby antivirus og sikkerhetsløsninger som tilleggstjeneste.
   

Tjenesteavtale VPS #

Tjenesteavtale

GENERELT

Denne tjenesteavtalen er en underavtale til dokumentet «Overordnet avtale om løpende tjenester» og våre standard Salgs- og leveringsbetingelser, som er opplyst i tilbud.

FORMÅL

Formålet med tjenesteavtalen er definere ansvarsforhold og betingelser i et leveranseforhold mellom Nettsoft og kunde. Tjenestebeskrivelsen åpner for at forhandlerledd har samme rettighets- og ansvarsnivå som kunde på leverte tjenester.

TJENESTEBESKRIVELSE

Nettsoft VPS er navnet på vår servertjeneste beregnet for deg som trenger en enkel og driftssikker løsning for fjernstyrt tilgang til administrasjonsprogramvare eller web-tjenester for styring av adgangskontrollsystemer. Formålet med tjenesten er at du ikke skal trenge å investere i data- eller nettverksutstyr, og du skal slippe å forholde seg til IKT-tekniske terminologier og utfordringer i nettverk, brannmurinnstillinger, kabling og feilsøking.

Nettsoft VPS kobles sammen med adgangskontrollsystemet(ene) via én eller flere spesialtilpassede mobile rutere, slik at det heller ikke er nødvendig med å ta hensyn til lokalt internett, brannmurer osv. der hvor adgangskontrollsystemene er plassert.

Du (og eventuelt din systemleverandør) vil ha tilgang til administrasjon av adgangskontrollsystemet på Nettsoft VPS fra hvor som helst via Internettforbindelsen. Avhengig av administrasjonssystemet kan dette være en webside/tjeneste du åpner i din nettleser, eller et Windows program du åpner med Remote Desktop (RDP), eventuelt Web App.

AVTALETID OG BETALINGSBETINGELSER

Tjenestene leveres ihht tilbud, med tillegg for eventuelle tjenester bestilt under leveringsprosessen.

Kunde plikter å betale for eventuelle avtalte og påløpte ytelser som support, etableringer og tilpasninger av tjenestene.

Fakturarutiner

Fakturering av abonnementer og tjenester starter fra leveringsdato.

Abonnementene og tjenestene telles opp og faktureres pr kalendermåned, og faktureres kvartalsvis dersom ikke annet er avtalt. Del av måned regnes som hel måned.

Ved levering av tjenestene gjennom forhandlerledd gjelder forhandlerens faktureringbestemmelser.

4.1. Priser og prisjusteringer

Alle priser er oppgitt i norske kroner, eksklusive merverdiavgift. Dersom Kunden bestiller ytterligere tjenester, foretar endringer, oppgraderer sin løsning eller ved bruk og/ eller akkumulering av data får behov for økt ressursinnsats, vil Nettsoft endre prisen for å drifte løsningen tilsvarende denne endringen. Priser er oppgitt i Nettsofts standard prisliste, eller oppgis på forespørsel. Nettsoft kan endre sine priser med en måneds forutgående skriftlig varsel. Konsulentbistand og implementering av endringsoppdrag faktureres etter medgått tid, med mindre fast pris er avtalt.

4.2. Stengning ved betalingsmislighold

Ved manglende betaling av avtalt vederlag vil tjenestene stenges midlertidig når kravet oversendes til inkasso. Driftstjenesten åpnes når betaling har funnet sted. Ved åpning påløper et gebyr på kr. 1000,-.

  1. LEVERANSEVILKÅR

Nettsoft leverer de tjenester Kunden har bestilt i henhold til prisliste og tilbud.

Leveransen inkluderer ikke vedlikehold av programvare eller data på Kunde-side med mindre dette er særskilt avtalt.

5.1. Tjenestene produseres på Nettsofts datasenter lokasjon (server-side).

Dette innebærer at Nettsofts løsninger for backup og tilgjengelighet (UPS, kjøling mv) benyttes i produksjonen av tjenestene som tilbys.

5.2. Eierforhold

Nettsoft er eier av mobile rutere samt har ansvar for lisenser til programvare for operativsystem og teknisk drift på server-side.

Kunden har ansvar for lisenser til all øvrig programvare som benyttes på klient-side.

Denne avtalen innebærer ingen overføring av rettigheter til serverprogrammene.

5.3. Oppgraderinger

Nettsoft forbeholder seg retten til å utsette eller nekte å utføre oppgraderinger av programvare på server-side dersom dette av ulike årsaker ansees som nødvendig for å opprettholde stabil drift.

5.4. Sikkerhetskopiering og gjenoppretting av data

Nettsoft vil sørge for daglig backup av server, med formål å kunne rekonstruere disse ved behov. Backup tas i tidsrommet kl. 01.00 – 06.00.

5.5. Rettigheter til data

Kunden har alle rettigheter til data som inngår i Kundens løsning og som lagres eller prosesseres i Nettsofts tjeneste. Nettsoft har tilgang til Kundens data utelukkende i den utstrekning som er nødvendig for at Nettsoft skal oppfylle sine forpliktelser i henhold til avtalen.

5.6. Lokal tredjeparts programvare hos kunden

Kunden er selv ansvarlig for den programvare Kunden benytter lokalt og Kunden er innforstått med at tredjeparts programvare kan påvirke tjenesteytelsen fra Nettsoft.

5.7. Virus og dataangrep

Systemene oppdateres løpende med beskyttelse mot Internett trusler.
Dersom Nettsoft har fulgt nødvendige prosedyrer for sikkerhetskontroll kan Nettsoft ikke holdes ansvarlig for skader forårsaket av virus eller dataangrep. Det anbefales at alle lokale PC-er og enheter som skal tilknyttes tjenesten har installert et antivirus program med automatiske oppdateringer.

Dersom virus- eller dataangrep som påvirker ytelsene fra Nettsoft er oppstått ved overlegg eller grov uaktsomhet fra Kundens side belastes Kunden for Nettsofts medgåtte kostnader til eventuell gjenoppretting av sikkerheten og eventuelt rekonstruksjon av data.

5.8. Brukerstøtte

Teknisk brukerstøtte gis per telefon eller epost til forhandlers eller Nettsofts angitte brukerstøttesenter som opplyst i bestillingsskjemaet for tjenesten.

5.9. Planlagt Vedlikehold

Nettsoft vil sørge for planlagt vedlikehold i henhold til gjeldende rutiner, p.t. i tidsrommet kl 01.00 – 06.00, samt den siste natt til søndag hver måned i tidsrommet kl 20.00 – 08.00.

Dersom Nettsoft har behov for å stanse tjenestene utover dette for å utføre nødvendig vedlikehold, plikter Nettsoft å varsle Kundens IKT-kontakt pr. epost eller SMS der dette er praktisk mulig. Se avsnitt om tjenestenivå for mer detaljer.

5.10.            Tredjeparts adgang til Kundens løsning

Nettsoft plikter å ha avtaler og rutiner som regulerer tredjeparts tilgang til driftssentralen slik at tilgang begrenses til det som er nødvendig for å opprettholde tjenestene og/eller oppgradere Kundens løsning.

5.11.            Feil og mangler

Dersom Kunden blir oppmerksom på feil i tjenestene, skal Kundens IKT-kontakt melde fra om dette til forhandlers eller Nettsofts angitte brukerstøttesenter som beskrevet i bestillingskjemaet for tjenesten. Nettsoft vil sørger for feilretting i tjenestene så raskt som mulig.

Dersom det blir nødvendig for Nettsoft å stanse tjenestene for å foreta ekstraordinær feilretting, plikter Nettsoft straks å melde fra om dette til Kunden. Kunden og Nettsoft skal samarbeide om å gjennomføre feilretting på en måte som er til minst mulig ulempe for Kunden.

Nettsoft er ikke ansvarlig for feil og mangler forårsaket av operatører.

Nettsoft hefter ikke for manglende oppfyllelse av servicenivåer når disse direkte eller indirekte er forårsaket av operatører, forhandler eller av kunde.

5.12.            Kommunikasjon

UTGÅR

5.13.            Bruk av arbeidsstasjoner og annet utstyr

Det er Kundens, herunder brukers, ansvar å inneha PC, MAC og mobile enheter som fungerer mot tjenesten. Eventuell support på Kundens og/eller brukers lokale utstyr faktureres særskilt.

5.14.            Terminering / Oppsigelse

Ved opphør av avtalen er skal kunde skriftlig meddele dette til support@nettsoft.no. Oppsigelsestid etter avtaletid er 3mnd, og løper fra utløpet av måneden oppsigelse er sendt.

5.15.            Brukerstøtte og avvikhåndtering

Ved behov for brukerstøtte, eller ved varsling om avvik, skal kontaktpunkter slik de er oppgitt av forhandler eller Nettsoft benyttes. Det er i første rekke Kundens superbrukere eller den Kunden peker ut som førstelinje brukerstøtte som kontakter brukerstøtte. Nettsoft forbeholder seg retten til å fakturere henvendelser som kommer inn utenom disse kontaktpunktene uansett årsak.

5.16.            Endringer

Alle forespørsler om endringer skal sendes skriftlig til kontaktpunkt for brukerstøtte.

  1. TJENESTENIVÅ (SLA)

6.1.  Generelt

Tjenestenivå defineres som tilgjengelighet av tjenestene regulert av avtalen. Måling av tjenestenivået baserer seg på en prosentvis andel tilgjengelighet i tid målt mot total tid for perioden, fratrukket unntatt tid. Tilgjengelighet regulert for en periode defineres som oppetid for perioden. Tilsvarende defineres avvik mellom en periode og oppetiden for perioden som nedetid.

Nedetid på en applikasjon/tjeneste er definert som den perioden applikasjonen/ tjenesten er utilgjengelig for minimum fem brukere, dersom det er fem eller flere brukere på den aktuelle applikasjonen/tjenesten. De applikasjoner/tjenester som har færre enn fem brukere regnes som utilgjengelige når minimum halvparten av brukerne ikke har tilgang.

En applikasjon/tjeneste defineres som utilgjengelig når den ikke er eksekverbar for brukeren eller at mesteparten av funksjonaliteten ikke fungerer.

Måling av tjenestenivå starter oppstartsdag 1. Unntatt tid er en felles betegnelse for driftsavbrudd som ikke skal inngå i beregning av tjenestenivået (se ”Ikke planlagt tid”). En periode defineres som 30 dager, følgelig 720 timer. Tjenestenivå for brukerstøtte defineres som tid fra henvendelse utføres til denne er bekreftet mottatt av Nettsoft.

6.2.  Tilgjengelighet

Måling av tilgjengelighet tar utgangspunkt i hele perioden, det vil si 720 timer. Alle vedlikeholdsvinduer (se ”Nedetid”) trekkes fra i sin helhet ved måling av tilgjengelighet. Det samme gjelder nedetid som faller utenfor kjernetid. Nedetid som oppstår i vedlikeholdsvindu og/eller utenfor kjernetid gir følgelig ikke utslag i redusert tjenestenivå. Beregnet tjenestenivå for en periode er et mål for tjenestekvaliteten i kjernetiden for perioden. Kjernetid er definert til 07:00 – 21:00 mandag til fredag, 09:00 – 18:00 lørdager. Offisielle høytidsdager er ikke inkludert i kjernetid.

6.3. Nedetid

Nettsoft opererer med ulike typer nedetid. Periodisk og planlagt nedetid er nedetid som oppstår innenfor forhåndsavtalt eller forhåndsdefinert tidsperiode. Denne tidsperioden defineres som vedlikeholdsvindu. Vedlikeholdsvindu inntreffer kun utenfor kjernetid. Periodisk nedetid: Nedetid som er rutinemessig av karakter, og som er resultatet av nødvendig periodisk vedlikehold. Periodisk nedetid oppstår i sin helhet i periodisk vedlikeholdsvindu. Følgende periodiske vedlikeholdsvindu foreligger:

  • Alle dager 01:00 – 06:00

Periodisk nedetid gjennomføres uten avtale. Bruker som prøver å logge på under vedlikehold, vil ikke få tilgang til tjenestene.

Planlagt nedetid: Nedetid som er planlagt og kontrollert av karakter, men som ikke er rutinemessig. Planlagt nedetid er resultatet av mer omfattende vedlikehold, innføring av nye tjenester og andre større endringer i Nettsofts infrastruktur.

Planlagt nedetid oppstår i sin helhet i planlagt vedlikeholdsvindu. Tidspunkt og lengde for planlagt vedlikeholdsvindu vil variere innenfor følgende ramme:

  • Man-fre 22:00 – 06:00
  • Lørdag/søndag 00:00 – 24:00

Planlagt vedlikeholdsvindu skal kommuniseres til Kunden senest 5 dager (ikke virkedager) før gjennomføring. Kommunikasjonen skal inneholde årsak til, tidspunkt for og lengde på planlagt nedetid. Eventuelle innsigelser må kommuniseres Nettsoft innen 48 timer før planlagt nedetid. Hvis Kunden ikke fremkommer med innsigelser, defineres dette som aksept. Nettsoft skal utviser fleksibilitet i forhold til planlagt nedetid, hvis dette skulle komme i konflikt med Kundens behov for oppetid.

Ikke planlagt nedetid:

Nedetid som skyldes feil eller avvik av uforutsett karakter. Årsak til, tidspunkt for og lengde på ikke planlagt nedetid er ikke kjent før tilgjengelighet er gjenopprettet og definert utbedret av Nettsoft. Ikke planlagt nedetid er all nedetid som ikke kan defineres som periodisk eller planlagt. Ikke planlagt nedetid innenfor kjernetid er følgelig nedetid som resulterer i redusert tjenestenivå.

Unntatt tid:

Følgende årsaker til driftsavbrudd defineres som unntatt tid og skal ikke inngå i beregning av tjenestenivå for alle tjenester regulert av Avtalen, forutsatt at aktuelle forutsetninger og plikter/unnlatelser fremgår av Avtalen:

Periodisk og planlagt nedetid

Ikke planlagt nedetid utenfor kjernetid

  • Feil ved Kundens utstyr
  • Feil bruk eller misbruk av tjenesten fra Kundens side
  • For tjenester tilknyttet andre leverandører; Nedetid hos, eller mangler på tjenester levert fra eksterne leverandører, f.eks. teleoperatører.
  • Forsinkelser ved vedlikehold eller feilretting som skyldes at Kunden ikke har fulgt rutiner eller overholdt avtaler knyttet til gjennomføring av vedlikehold og feilretting
  • Forsinkelser som skyldes manglende tilbakemeldinger eller kontakt med kontaktperson hos Kunden
  • Force majeure

6.4. Garantert tjenestenivå

  • Garantert tjenestenivå er 99,5 %

6.5. Responstider

  • Ved kritiske feil skal feilretting påbegynnes omgående.
  • Ved ikke kritiske feil skal feilretting påbegynnes innen 4 timer innenfor kontortid.

6.6. Brudd på oppetidsgarantien

Ved brudd på oppetidsgarantien skal Nettsoft gi prosentvis refusjon av det månedlige

driftsbeløpet. Oppetiden regnes over en kalendermåned innenfor den avtalte driftsperioden.

Oppetid i prosent regnes ut etter følgende formel:

(D-N) / D * 100

Oppetid i prosent

D = Disponibel tid = antall dager i perioden * antall timer i døgnet hvor garantien gjelder

N = Virkelig nedetid for applikasjonen/tjenesten

Garantert Oppetid er 99,5 %, målt pr. kalendermåned.

Eventuell prosentvis reduksjon i vederlaget skal regnes av vederlaget for den perioden

Oppetidsmålingen gjelder.

Oppetid i prosent                   Prosentvis reduksjon i vederlag

Oppetid bedre eller lik 99,5 %           0 %

Oppetid bedre eller lik 98 %              10 %

Oppetid bedre eller lik 97 %              20 %

Oppetid bedre eller lik 96 %              30 %

Oppetid dårligere enn 95 %               40 %

 

M2M abonnement (COM4) #

010423 M2M Access har økt fra kr 12,,- til kr 16,-

Help Guide Powered by Documentor
Suggest Edit