=

Hvordan tilpasse SmartCall mot Telenor MBN

Sist endret 2023-10-26
Stem her
  -  

Spørsmål

Hvordan tilpasse SmartCall mot Telenor MBN


Svar

 

Telenor valgte i 2022 å avvikle noen av sine API-tjenester vi tidligere har benyttet for SmartCall, men har tilrettelagt for en ny, men begrenset integrasjon mellom SmartCall via Telenor Mitt MBN/Sentralbord. 
Den nye tjenesten vil gjøre det mulig for SmartCall å gjøre oppslag i CRM/kundesystemer ved innkommende telefonsamtaler, men annen funksjonalitet som klikk for å ringe (click-to-call), logging av samtaletider og synkronisering av anropsliste med MBN er dessverre ikke lenger mulig å benytte for Telenor kunder. 

 

Hos operatører med fullverdig API får SmartCall informasjon om 
- Når det ringer
- Når samtalen besvares
- Når samtalen avsluttes.

 

Det gir Smartcall mulighet for en infotoast som åpner seg når det ringer og som automatisk lukker når samtalen avsluttes. SmartCall vet også om samtalen ble besvart og varigheten dersom den ble besvart.

 

Hos Telenor kan vi bare motta info om 
- Når det ringer
ELLER
- Når samtalen besvares

 

Hvis man velger "Når det ringer" får man popup hver gang det ringer og denne fjernes igjen etter 25 sekunder uansett hvor lenge samtalen varer. Samtaleloggen vil da inneholde alle samtaler der det har ringt uansett om samtale er besvart eller ikke.

 

Hvis man velger "Når samtalen besvares" får man popup ført når samtalen er besvart og denne fjernes igjen etter 25 sekunder uansett hvor lenge samtalen varer. Samtaleloggen vil da inneholde alle besvarte samaler men ikke info om samtalelengde. Ulempe her er at man først får popup når samtale er besvart slik at popup ikke er til hjelp ved køanrop der man ellers kan avklare om man er den rette til å besvare anropet. Det gir heller ikke hjelp til å filtrere hvilke anrop man vil besvare hvis man har mye anrop og ikke har tid til å besvare alt.

 

Slik tilpasser du integrasjon mellom SmartCall og Telenor MBN (ny løsning fra 2023).

For at SmartCall skal kunne gjøre oppslag i CRM/kundesystemet krever Telenor at SmartCall bruker også har startet opp Mitt MBN (eller sentralbord) på sin PC. Mitt MBN er inkludert uten ekstra kostnad for alle aktive MBN brukere.

Dersom du ikke ønsker å bruke SmartCall lenger, må du gi beskjed ved å sende e-post til support@nettsoft.no, og avinstallere SmartCall på alle maskiner for å unngå å bli fakturert videre.

 

  1. Logg på Mitt MBN
    SmartCall er avhengig av at Mitt MBN kjører på brukers PC for at integrasjonen skal fungere. Før du oppdaterer/installerer SmartCall vil vi anbefale at du logge deg på Mitt MBN i Microsoft Edge nettleseren på din PC.  
    NB! App installasjon i Chrome har ingen funksjon for å starte automatisk, slik Edge har. Vi anbefaler også at Mitt MBN kjører i en annen nettleser enn CRM-systemet for å letter unngå at man utilsiktet lukker Mitt MBN.
     
    • Kopier eller skriv inn adressen i Microsoft Edge: https://mbn.telenor.no/ (Se merknader til sist i denne artikkelen)
    • Etter innlogging, trykk tre prikker øverst til høyre i Edge (Innstillinger)
    • Velg Apper og deretter "Installer dette nettstedet som App"
    • Når Appen er installert, velg som minimum "Starter automatisk ved enhetspålogging"


       
  2. Last ned SmartCall fra lenkene med binders øverst i denne artikkelen (Oppdateringen vil vise versjon 3.10.20 eller nyere)
     
    • Dersom du bruker SuperOffice må du laste ned Setup-fil for SuperOffice.
    • Ved eventuelt førstegangs installasjon må du ha tilgang til SmartCall lisensnøkkel. Denne er tidligere sendt på e-post. 
       
  3. Kjør SmartCall Setup-fil, og installér med vanlige innstillinger. Dine personlige innstillinger beholdes dersom du oppdaterer en tidligere installasjon.
    • Dersom du ikke ser nedlastet setup-fil i din nettleser, vil du finne den under mappen Nedlastinger i Windows utforsker.
       
  4. Etter oppdatering/installasjon
    1. Trykk på SmartCall ikon i systemområdet på din PC (ved klokken nede til høyre på skjermen)
    2. Velg Innstillinger - Mobil integrasjon - Telenor Mobilt Bedriftsnett
      1. Trykk knappen "Kopier URL for Mitt MBN" (URL lenken / teksten lagres nå i PC-minnet)
    3. Gå tilbake til Mitt MBN i Microsoft Edge
      1. Trykk på tre små grå prikker oppe til høyre i anropsvinduet
      2. Velg URL for CRM-tilknytning
      3. Klikk i feltet "Lenke" og lim inn URL lenke fra SmartCall. Trykk CTRL+V på tastaturet, eller høyre museknapp og velg "Lim Inn"
        Dersom lenken du limer inn ikke begynner med https://localhost osv., gå tilbake til SmartCall innstillinger og kopier den på nytt
      4. I feltet "Navn": Skriv inn navn på ditt CRM-system (Dette er kun en beskrivelse)
      5. I feltet "Lenken åpnes:" vil vi anbefale at du velger "Automatisk før anropet besvares"
      6. Trykk OK

Merknader

Dersom du får problemer med innlogging til mitt MBN må du kontakte din Telenor forhandler, eller Telenor på 09000. 
Ettersom innlogging til Telenor ikke er en del av SmartCall, er dette ikke inkludert i vår support, men vi tilbyr bistand mot vederlag.

Dersom SmartCall CRM integrasjon ikke fungerer, kan du ved innkommende samtale til Mitt MBN trykke navnet du oppga på CRM-integrasjonen.

Powered by SuperOffice