Teknisk klargjøring av TMPC
Spørsmål
Teknisk klargjøring for TMPC
Svar
Dette dokumentet inneholder informasjon om teknisk klargjøring for bruk av TMPC - Teams Mobile Precense Connector.
Etter klargjøring kan du bestille tjenesten i dette bestillingskjemaet.
TMPC tjenesten kan benyttes av bedrifter både med og uten telefoni i Teams, og fungerer sammen med Telenor SKL-Teams, og alle andre leverandører som er knyttet til Telenor MBN via partner-IPT, Direct Routing/Operator Connect.
Har du spørsmål kan du chatte med oss her, eller sende e-post til support@nettsoft.no
Generelt/Systemkrav
- Bedriftsnett/MBN avtale
- MBN API tjenesten: Nettsoft Status API
- Microsoft/Office 365 Business eller Enterprise plan
- Mulighet til å opprette en ulisensiert brukerkonto i MS365 som kan benyttes som servicekonto for TMPC. Se pkt. 2
- Støtter bruk av MFA (to-faktor autentisering). Se pkt. 2
- Ansattes mobil- eller fastnett telefonnummer må være registrert på brukerkontoen i MS365
- Velg hvilke brukere som skal være en del av tjenesten og unntak i funksjonalitet. Se denne artikkelen
- Velg mellom å kun overføre mobilstatus til Teams, eller Teams-status overføring til bedriftsnettet (begge veier er standard)
- Kan benyttes av bedrifter uten telefoni i Teams. Se denne artikkelen
NB! Når bruker er opptatt i Teams-samtaler blir mobilsamtaler viderekoblet ihht brukerens egne innstillinger for viderekoblinger i bedriftsnettet.
Når bruker er opptatt i mobilsamtaler vil det allikevel kunne ringe i Teams. Dersom dette ikke er ønskelig funksjonalitet vil vi anbefale at funksjonen "Busy On Busy" aktiveres i MS365/Teams Admin.
1. Bestill status API-tjeneste hos din operatør
For at TMPC-tjenesten skal kunne kommunisere med bedriftsnettet må det aktiveres en status API-tjeneste hos din bedriftsnett operatør.
- Ta kontakt med din bedriftsnett forhandler eller operatør for bestilling av Nettsoft Status API.
- Dersom API informasjonen ikke er registrert i bestillingskjemaet vil Nettsoft bestille APIet på vegne av deg/kunde.
API-kostnadene blir fakturert av operatøren og lagt til på alle aktive brukere i MBN-avtalen, uansett om de skal bruke TMPC-tjenesten eller ikke. Dette er bestemt av operatøren. Kontakt operatør dersom det kan være aktuelt å dele opp brukere i ulike avtaler for å unngå å bli fakturert for alle. Vi gjør oppmerksom på at Nettsoft Status API også kan benyttes parallelt i vår programvare SmartCall telefon og CRM integrasjon.
2. Opprett servicekonto for TMPC i MS365
For at TMPC-tjenesten skal kunne lese/skrive Teams-status fra alle brukere må det opprettes en "servicekonto" for tjenesten i MS365.
- Opprett en ulisensiert konto. Kontonavn er valgfritt, men benytt gjerne navnet "Nettsoft Servicekonto" med e-post adressen nettsoft.servicekonto@dittdomenenavn.no
- Lag et sikkert passord som IKKE må omfattes av regler for periodiske passordendringer. Passord kan om ønskelig endres senere i samråd med Nettsoft
- Dersom bedriften benytter MFA (to-faktor autorisering) må dette deaktiveres på servicekontoen, eller IP-adressen 80.64.204.141 må registreres som "trusted IP"
3. Kontrollere telefonnummer i MS365
Det må kontrolleres at alle Teams brukere som skal benytte TMPC-tjenesten er registrert med et mobilnummer og/eller fastnett telefonnummer i MS365, og at disse numrene er registrert og matcher brukerkontoene i bedriftsnettet.
Se spesielle krav for bedrifter uten telefoni i Teams nederst i dokumentet.
4. Aktivering av TMPC tjenesten i MS365
Bedriftens MS365 administrator må aktivere tjenesten Nettsoft MS Services i MS365 ved å klikke på denne linken: https://ms365.nettsoft.no/
Det er viktig å aktivere tjenesten for alle i organisasjonen, selv om ikke alle skal bruke TMPC-tjenesten.
Tjenesten kan aktiveres når som helst, men må utføres før innsendelse av bestillingsskjemaet.