=

Problemer med nedlasting og installasjon av SmartCall

Sist endret 2022-03-28
Stem her
  -  

Spørsmål

Problemer med nedlasting og installasjon av SmartCall


Svar

Problemer med å laste ned og installere?

Enkelte antivirus systemer, din nettleser, Windows eller din IT-avdeling/leverandør kan i noen tilfelle blokkere nedlasting og installasjon av 3de part programvare.
Dette er ikke noe unikt for SmartCall, og gjelder mange andre 3de part programmer, spesielt fra norske produsenter.

  • SmartCall er digitalt signert, uten virus og er trygt å installere.

Nedenfor kan du lese om ulike måter å løse problemer med å laste ned SmartCall.
Dersom ingen av disse fungerer bør du ta kontakt med din IT-avdeling/leverandør, eller Nettsoft, slik at vi kan yte fjernstyrt support.

Nettleseren/Chrome blokkerer nedlastingen av NettsoftSmartCall-setup.exe

Dersom du får et varsel om at nedlastingen av SmartCall setup er stoppet eller blokkert i din nettleser, er dette som oftest en funksjon i varselet som tillater at du kan fortsette nedlastingen. Dersom du allikevel ikke får lastet ned, kan du ta kontakt med oss, slik at vi kan overføre filen på en annen måte. 

Antivirus programmet stopper SmartCall

Enkelte antivirusprogrammer kan blokkere nedlasting og installasjon av eksterne programmer og filer herunder SmartCall.

Vi gjør spesielt oppmerksom på at dersom bedriften benytter Windows Defender for Endpoint P2 i Microsoft 365, så må regel/policy for å tillatte SmartCall registreres/white listes.

SmartCall inneholder ingen virus, så det er trygt å installere.

Dersom ditt antivirusprogram blokkerer SmartCall, anbefaler vi at du slår av sanntidsbeskyttelsen (realtime scanner/monitor) i ditt antivirusprogram i noen minutter mens du laster ned og installerer SmartCall. Se innstillinger i ditt antivirusprogram.

Windows App innstillinger blokkerer nedlastingen

Dersom du ser nedenforstående melding (bilde 1) når du forsøker å installere SmartCall, kan du klikke på linken «Åpne innstillinger» for å tillatte nedlastning av eksterne Apper/programvare som vist i bilde 2.  Etter endringen kjører du SmartCall Setup program på nytt.

Bilde 1)

Bilde 2)
Trykk og velg som vist med rød pil i bildet under.


 

Powered by SuperOffice